İstanbul EscortŞişli EscortMecidiyeköy EscortTaksim EscortBeşiktaş EscortAtaköy EscortBakırköy EscortHalkalı EscortBahçeşehir EscortŞirinevler EscortAvcılar EscortBeylikdüzü EscortAvrupa Yakası EscortAnadolu Yakası EscortAtaşehir EscortKadıköy EscortÜmraniye EscortMaltepe EscortKartal EscortPendik EscortMersin EscortAntalya Escortİzmir EscortBursa EscortAnkara EscortKayseri EscortKonya Escortİzmit EscortKocaeli EscortBodrum EscortSamsun Escort
reklam
reklam
DOLAR34,8491% 0.07
EURO36,7401% -0.09
STERLIN44,4806% 0.16
FRANG39,6148% -0.04
ALTIN2.990,48% 0,49
BITCOIN97.698,25-0.669
reklam

HALK OYUNU KAVRAMI VE KULLANILAN TERİMLER ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER

Yayınlanma Tarihi : Google News
HALK OYUNU KAVRAMI VE KULLANILAN TERİMLER ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER
reklam

(4.Bölüm)

Müzikal Yapı;

Halk Oyunları ve halk müziğinin, ortaya çıkışı aynı köken ve amaca yönelik olduğu için, iç içe bir yapı içermektedir. Hiçbir oyunun müziksiz veya ritimsiz oynanması olanaklı değildir. Oyunlarda anlatılmak istenilen duyguların dili, müzik ve hareket bütünlüğüdür. Halk oyunlarımızda devinimlere eşlik eden müzikler, halk müziğimizin oyunlarla ilgili bölümünü oluşturmaktadır. Duygu ve düşüncenin sembolleri olan hareketler, müzik ile bir anlatım derinliği ve sanatsal bir kimlik kazanmaktadır.

Bünyesinde çok zengin motifler taşıyan halk oyunlarının, hareket ve müzik bütünlüğünün sağlanması gerekmektedir. Halk oyunlarının müziklerindeki melodiler; ses genişliği bakımından genellikle bir oktav (sekizli) içerisinde, üçlü, dörtlü, beşli, altılı, yedili aralığı içerisinde çalındığı gibi, sekizli ve daha geniş sınırlar içerisinde çalınan melodilere de rastlanmaktadır.

Halk Oyunlarının öğretimi mümkün olduğu ölçülerde müzikle yapılmalıdır. Bu sayede öğretim ve verilmek istenen tavır, ritim, metronom ve anlatılmak istenilen olgu daha rahat kavranılacaktır.

Dekor Tekniği;

Seyirci ile oyun arasında ilk etkileşimi, ilk alışverişi sağlayan bir öge olarak kabul edilen “dekor” diğer teknik ögelerden ayrı bir kavram gibi düşünülemez. Dekorda kullanılacak renklerle giysilerin renkleri, ışığın renkleri ve veriliş açıları hep birlikte ele alınıp incelenmelidir. Dekor, sahne ile seyirci arasında karşılıklı bir etki-tepki bağını sürekli olarak faal bir biçimde korumalıdır. Çünkü perde açılmaya baslar başlamaz seyirci kendini bir şeylerle karşı karşıya bulmakta ve bir şeyler görmektedir. Bu belki bir ezginin ilk notaları ya da sahnede anlamsızca gezen birkaç oyuncudur. Ama seyirci bu ilk gördüklerinden, hemen kendine bir yargı edinmeye başlar. Böyle olunca da dekorun yalnız akıl ve düşünce yoluyla değil duygu ve sezgilerle de seyirciyi etkileyip tepkisini sağlayabilecek bir yöntem olduğu unutulmamalıdır. Çünkü sahne dekoru bir anlamda beyine yönelmelidir, hatta yönelmek zorundadır.

Sahne Dekorunun Hazırlanışında Aranılacak Özellikler

a) Konuya uygun dekor

İlk önce sahne dekorunun bir iç dekorasyon olmadığı kesinlikle akıldan çıkarılmamalıdır.

b) Yapımı açısından yeterli dekor

Gerçeğin sanatsal görüntüsünü yansıtırken seyircinin dikkatini oyunun gelişimi üzerinde tutması, yani dekorun dikkati dağıtıcı bir biçimde yapılmamış olması anlamındadır. Ayrıca dekorun işlevsel olması da inandırıcılığı ve kullanılır olabilmesi yönünden çok önemlidir.

c) Görünümü açısından inandırıcı dekor

Gerekli olan gerçekçi bir dekorda olsa çok süs ya da çok eşya bir dekorun estetik görünümünü bozar ve dekorun basit bir görünüm almasını sağlar. Amacın gerçeği tam anlamıyla değil, gerçeğin bir görüntüsünü yansıtmak olduğu unutulmamalıdır.

(Devamı gelecek yazımızda)

reklam

YORUM YAP